Grattis Pontus till Idrottsstipendiet från Enköpings Kommun

• 15 jun 2024

image: Grattis Pontus till Idrottsstipendiet från Enköpings Kommun

Vi vill gratulera Pontus Asp Almström till det Idrottsstipendium som Enköpings Kommun har beslutat att dela ut till honom. Prisutdelning kommer att ske på Trädgårdsdagen i Enköping den 7 september.

Foto: Pontus Asp Almström SUMSIM 2023

Fotograf: Ann Almström

Pontus är vår just nu främsta simmare i Simklubben ENA.

Pontus är 15 år och har från att lärt sig simma i Simklubben ENA’s intensiv-sommarsimskola fortsatt simma i alla grupper från Guldfisk och han fortsätter simma. Hans tränare från den tiden Dana Walldén pratar varmt om Pontus Från 14 års ålder har han utvecklats som idrottsmänniska. Han är en sportslig hjälpsam och engagerad simmare. Han bryr sig om andra och är väldigt givmild och generös. Hans nuvarande tränare Azad Osman säger att han hjälper även andra att utvecklas och är mån om andra. Inte bara några speciella, han bryr sig verkligen om alla i gruppen.

Motgångar tar han på ett professionellt sätt och hanterar det som ett föredöme för alla runtomkring sig. Han säger att idag gick det inte som jag hade tänkt mig, då behöver jag träna mer på det momentet.

Hans engagemang och ödmjuka sätt sprider sig ibland hans kamrater och han är även ett föredöme för yngre simmare. Han deltar som hjälptränare för yngre förmågor och hjälper barn mellan 7-10 år att lära sig simma.

Pontus har kvalificerat sig till SUM SIM och målet är att nå en finalplats i grenarna 50 m frisim och 100 m frisim. Nästa mål är att kvalificera sig till JSM som är under sommaren. Han tränar i Simklubben ENA 4 gånger i veckan och tränar även tillsammans med Strängnäs flera gånger i veckan. Hans tränare Azad Osman och Andreas Bärgård coachar Pontus på träningar såväl som på alla tävlingar Pontus åker på.

Vi vill verkligen hjälpa Pontus att nå sina mål och fortsätta med sin dröm att simma vidare till högre nivåer.

Stort Grattis till ditt Stipendium och lycka till i helgen. Vi hoppas verkligen att du lyckas komma in på distanserna du önskar simma i SUMSIM och även i SM! Vi tror på dig!